مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: چارلز بولدن رئیس ناسا در کنفرانسی خبری در برلین تمامی احتمالات و نگرانی‌هایی که برسر سرنوشت ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌خاطر درگیری آمریکا و روسیه به‌وجود آمده‌است را رد کرد.

براساس گزارش NBC، بولدن در این کنفرانس خبری اعلام کرد درگیری‌های آمریکا و روسیه برسر مسائل اوکراین نمی‌تواند پایان‌بخش فعالیت ایستگاه‌فضایی بین‌المللی باشد و این آزمایشگاه مدارگرد بزرگ قربانی مخالفت‌های سیاسی دو کشور نخواهد شد.

این سخنان یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که قائم‌مقام نخست‌وزیر روسیه اخطار داد این کشور تا سال 2020 همکاری‌های فضایی خود را با آمریکا متوقف خواهد کرد. باوجود اینکه کشورهای ژاپن، کانادا و همچنین اروپا در این پروژه سهیم هستند، اما تمامی این اعضا درحال حاضر برای پشتیبانی از این ایستگاه نیازمند فضاپیماهای سایوز روسیه هستند.

بولدن گفت هیچ‌یک از اعضا نمی‌توانند به‌تنهایی به فعالیت ایستگاه خاتمه دهد. به گفته وی همگاری ناسا و آژانس فضایی روسیه در سال‌های اخیر کوچکترین تغییری نداشته‌است. پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی درحال تجربه روابط بسیار سرد واشنگتن و مسکو است.

با این‌همه بولدن معتقد است اگر به هر دلیلی یکی از اعضا نخواهد به همکاری در این پروژه ادامه دهد، دیگر کشورها به همکاری خود ادامه خواهند‌داد. به گفته وی حضور هیچ‌یک از اعضای این پروژه برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ضروری نیست.

ناسا امیدوار است شرکت‌های خصوصی مانند شرکت اسپیس‌ایکس بتوانند تا 3 سال دیگر راکت‌ها و کپسول‌هایی را برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی تولید و عرضه کنند. بولدن همچنین هرنوع احتمال حضور چین در این پروژه را رد کرد و گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که بتواند رابطه میان آمریکا و چین را در این زمینه تغییر دهد.

کد خبر 260176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز